Culture Shock - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Hanneke Kesteren - WaarBenJij.nu Culture Shock - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Hanneke Kesteren - WaarBenJij.nu

Culture Shock

Door: Hanneke van Kesteren

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

13 Januari 2014 | Curaçao, Willemstad

Het begon vanochtend al om 5.45. Het was nog donker buiten en ik had eigenlijk niet zoveel zin om mijn bed uit te gaan, maar het moest toch echt. Ik ben dus in mijn stageoutfit gesprongen (lange broek, dichte schoenen en t-shirt), heb mijn tas ingepakt en even wat gegeten. Om 6.30 was het tijd om te gaan. Lilian en ik reden eerst samen naar mijn school. We hadden daar met de andere meiden afgesproken, waarmee Lilian mee zou rijden naar haar stageschool. Om 6.35 stonden we voor de school. Iets te vroeg, want we hadden pas om 6.45 afgesproken. Morgen kunnen we dus een kwartiertje later weg! Tot mijn verbazing zaten er al allemaal kinderen op het schoolplein. Deze waren al door hun ouders afgezet, die waarschijnlijk door moesten naar hun eigen werk. Ook kwam de schoolbus nog langs (ja, zo’n echte oude gele) om een leerling te brengen. Om 6.45 zijn we naar binnen gelopen. Mijn mentor was er nog niet dus ben ik gelijk doorgegaan naar de koffiekamer. Om 7.15 ging de bel, dus ik ben naar mijn klas gelopen. De kinderen stonden buiten klaar in de rij. De jongens aan de ene kant de meiden aan de andere kant. Nadat ik binnen was, loodste mijn mentor de kinderen naar binnen. Ze mochten absoluut niet praten, deden ze dat wel moesten ze terug naar buiten en opnieuw naar binnen. Mijn mentor wenste de kinderen een goedemorgen, waarop de kinderen in koor zeiden: ‘Goedemorgen juffrouw Irene en juffrouw Hanneke’. Hierna volgde er een heel lang gebed, waarbij de kinderen ‘gedwongen’ werden met hun handen gevouwen, hun ogen dicht en hun hoofd gebogen te zitten. Nadat mijn mentor uitgesproken was, dreunden de kinderen in koor het onze vader op. Dit is nog maar een klein gedeelte van hoe mijn dag verlopen is. Waar ik nog steeds heel erg aan moet wennen is het directe. Er wordt letterlijk tegen de kinderen gezegd: ‘Zit netjes!’, ‘Praat niet!’, ‘Stop daarmee!’, ‘Sneller werken!’, ‘Kom op!’, ‘Harder! Ik hoor je niet!’, ‘Waarom heb jij nagellak op? Morgen eraf!’, ‘Tafel van 2, kom op! FOUT!’, ‘Hou de goede les voor je!’ ‘Ik ga niet met jou in discussie!’ en ‘Bijt niet op je vinger!’. Ook dit is nog maar een klein deel van wat ik vandaag gehoord heb en nu ik het hier schrijf klinken sommige dingen nog best aardig, maar met de toon en het volume erachter was dat in het ‘echt’ dus niet zo. Al met al vond ik het best een leuke dag en ben ik benieuwd naar wat morgen brengt!

  • 15 Januari 2014 - 09:45

    Hennie Been :

    hallo hanneke
    ja als je dat zo leest lijk het wel je jaren toen wij nog op school zaten .en dat is voor jouw wel wennen nu ik hoop dat je het toch naar je zin heb .
    groetjes tante hennie

Verslag uit: Curaçao, Willemstad

Stage @ Curaçao

Stage lopen in Willemstad!

Recente Reisverslagen:

04 April 2014

Update :)

16 Maart 2014

Heerlijk weekend!

02 Maart 2014

Karnaval op Curaçao

23 Februari 2014

Oeps...

13 Februari 2014

De gemiddelde week in rijm...
Hanneke

Actief sinds 01 Dec. 2013
Verslag gelezen: 195
Totaal aantal bezoekers 7770

Voorgaande reizen:

02 Januari 2014 - 01 Juni 2014

Stage @ Curaçao

Landen bezocht: